ENGINEERING PÅ 2x45 MIN.

Jeg er slet ikke i tvivl om, at naturen kan noget helt særligt i forhold til trivsel og samarbejde.


Engineering aktiviteter foregår ofte over en længere periode. Men det kan også gøres på 90 min.


Det gjorde jeg i en 6. klasse:
Eleverne havde haft emnet vandets kredsløb, og de havde undervejs lært, hvordan man kan rense vand. 

De fik udfordringen “rens muddervand eller saltvand”, og havde 50 min. til at løse opgaven (10 min. til opstart).
I de sidste 30 min. skulle eleverne pitche deres idé. 


De fik XP hvis de:


200 XP - Pr. godkendt fagbegreb som blev nævnt i pitchen
1.000 XP - Godkendt brainstorm 
1.500 XP - Godkendt skitse
2.000 XP - Godkendt færdigt produkt
6.000 XP - Godkendt produkt som fungere


Jeg brugte begrebet XP, da de kender det fra spilverdenen. Jeg ville gerne gøre aktiviteten til en lærende leg for eleverne.

Eleverne kunne “købe” materialer og viden fra mig. Man kunne låne XP point, og efterfølgende betale dem tilbage.

Eleverne var super gode, og alle havde et produkt, da de skulle pitche.
De gik op i det, og ville gerne gøre det igen en anden gang