S

REGNVEJR...

...med barberskum og frugtfarve


Når man ikke er så gammel, så kan det være svært at forstå, hvorfor det regner. Derfor bruger jeg denne model - se videoen, i undervisningen.


Inden jeg bruger modellen, så har jeg og eleverne gennemgået vandets kredsløb.


Til modellen skal du bruge:

▪︎ Et bæger med vand

▪︎ Et bæger med olie

▪︎ Barberskum

▪︎ Frugtfarve - gerne blå


Hvad skal du gøre?

Kom barberskum ned i bægret med vand.

Snak om begrebet fortætning, og forklar eleverne, at barberskummen er en sky, og vandet er luften mellem jorden og skyen.


Kom frugtfarven ned i bægret med olie.

Hæld olien og frugtfarven ned over barberskummen.

Forklar eleverne, at skyen bliver fyldt med vand, og snak med dem om, hvad de kan se der sker når der kommer meget vand i skyen.


Lidt efter begynder det “at regne”. Snak med eleverne om begrebet nedbør, og hvordan modellen viser det.


Man behøves ikke bruge olie. Jeg gør det, så det ikke “regner” med det samme.


Fagbegreber:


Fortætning

Luften bliver koldere, når den stiger op i atmosfæren, fordi den kommer væk fra den varme jordoverflade. Luftens indhold af vand stiger, da luften trækker sig sammen. På den måde dannes der skyer, og det kalder man for fortætning. 


Nedbør

Vanddråberne bliver i skyerne forenet med andre vanddråber. Vanddråberne “sætter sig sammen”. Når de “sætter sig sammen” så bliver de tungere. Når vanddråberne er for tunge, så kan luften ikke bære dem, og det begynder at regne.