TRIVSEL I NATUREN


Jeg er slet ikke i tvivl om, at naturen kan noget helt særligt i forhold til trivsel og samarbejde.


Rigtig mange elever er ikke på hjemmebane her, og på den måde bliver alle i elevgruppen mere lige. Eleverne kan få opgaver, som ingen på forhånd ved hvordan man skal løse.


F.eks. tænde bål med et tændstål. Det er succes, når det lykkes for dem som gruppe.


Jeg oplever også, at eleverne i højere grad melder sig på banen i naturen, og jeg kan her give et helt klart eksempel på det:


En gang da jeg skulle på tur, da havde jeg en elev, som gav udtryk for, at han havde lidt ondt i halsen. Han sagde, at måske var det bedst, hvis han blev hjemme. Meeeeeen han ville da godt prøve, at tage med på turen. Da vi kom frem ville han helst hjem. Derfor aftalte vi, at jeg først satte de andre i gang, og så kunne jeg ringe hjem.


De andre gik i gang med ude aktiviteterne - tænde bål, finde dyr, og meget andet.   Jeg skulle lige til at ringe hjem, men inden jeg havde fundet nummeret, så var han i fuld gang sammen med de andre. Sådan fortsatte det resten af dagen.


Han havde en rigtig god dag, og dagen efter fortalte han, at det nok ikke havde været helt rigtigt, at han havde haft ondt i halsen. Han havde i hvert fald fået det bedre på turen.


Så ja - jeg synes, at naturen kan noget helt særligt.