4.-6. klassetrin
I 2021 lande NASAs Perseverance rover på Mars, og den begivenhed blev til undervisningsforløbet "Missionen til Mars".
I "Missionen til Mars" bliver eleverne til ingeniører, som selv skal rejse til Mars. På deres mission skal de løse forskelige spænde vigtige opgaver for ESA. Det er et legende undervisningsforløb i børnehøjde.
Herunder kan du finde "Missionen til Mars" er til i natur/teknologi fra 4.-3. klassetrin.
4.-6. klassetrin
I forbindelsen at NASAs Perseverance rover i 2021 skulle lande på Mars, udviklede jeg - Charlotte, undervisningsforløbet "Missionen til Mars".
"Missionen til Mars" har en legende tilgang, idet eleverne leger at de er ingeniører som skal løse forskellige opgaver inden de kan rejse til Mars.
Undervisningsforløbet har fokus på historiefortælling, iscenesættelse og videofortælling.
"Missionen til Mars" blev efterfølgende udgivet i Børneavisen Techie. Hver opmærksom på, at enkelte link i undervisningsforløbet i virker mere, da Charlottes teacher web efter 2021 er blevet opdateret flere gange. Du kan herunder finde aktiviteterne, som der henvises til i undervisningsforløbet.
Hvis du gerne vil vide mere om mine overvejelse omkring historiefortælling, iscenesættelse og videofortælling i undervisningen, så se videoen "Tag til Mars med videofortælling"
Download undervisningsforløbet
"Mission til Mars"
Kopiering fra denne hjemmeside må kun finde sted på institutioner eller virksomheder, der har indgået aftale med Copydan Tekst & Node, og kun inden for de rammer, der er nævnt i aftalen."
"Hvis du gerne vil give en mindre donation til det arbejde, som jeg bruger på at udvikle materiale på min hjemmeside, og mine SoMe profiler. Så har har du mulighed for det via MobilePay 8820AD "
- Charlotte

4.-6. klassetrin
Vi have en viden om Mars inden vi rejser...
Kort om aktiviteten:
Eleverne får fortalt, hvad de skal i de kommende lektioner. De skal lære om Mars’ opbygning samt formidler deres viden skriftligt.
Eleverne får fortalt, at de er skolen nye ingeniører.
Derfor har ESA kontaktet skolen, da ESA gerne vil have eleverne til at løse en række opgaver omkring Mars.
ESA vil i del 1 gerne have besvaret en række spørgsmål.
Derfor skal eleverne, da de er ingeniører, besvare spørgsmålene, som ESA har sendt til skolen.
Sådan gør du
1. Eleverne får udleveret arket med spørgsmål.
2. Se JPLs videoer "Mars in a Minute"
Du kan gøre det på følgende måde:
A. Se dem fælles om klasse. Stop videoerne undervej, og
oversæt hvad der bliver fortalt.
B. Led eleverne se dem selv. Det kræver, at de kan forstå
engelsk.
3. Lad eleverne svar på spørgsmålene undervejs.
4. Afslutningsvis gennemgås spørgsmålene. Det kan f.eks. gøres
via fælles gennemgang eller den form du selv foretrækker.
Download spørgsmålene til videoerne.
Materialer
- Computer
- JPLs videoer
"Mars in a Minute".
Bemærk: Videoerne er på
engelsk
4.-6. klassetrin
Planlægning er vigtigt inden rejsen til Mars...
Kort om aktiviteten:
Eleverne bliver - som ingeniører, sat ind i de udfordringerne der er ved at sende en raket og udstyr til Mars.
De får også fortalt, at de skal planlægge deres rejse samt designe deres raket.
Sådan gør du
1. Eleverne får tilbagemeldinger fra deres besvarelse af del 1.
Man kan evt. give feedback fra ESA.
2. Se JPLs videoer "Mars in a Minute" om hvordan man kommer
til Mars.
Du kan gøre det på følgende måde:
A. Se dem fælles om klasse. Stop videoerne undervej, og
oversæt hvad der bliver fortalt.
B. Led eleverne se dem selv. Det kræver, at de kan forstå
engelsk.
3. Eleverne får nye opgaver fra ESA:
Lav en tidsplan
Eleverne skal vise via en model - fx kalender, hvornår tager de
til Mars, og hvornår lander de lander på Mars.
De skal forklare, hvorfor de lander denne dag, hvilket tidspunkt
det er bedst at tage afsted samt hvor de helst ikke vil lande.
Hvad vil du undersøge på Mars?
Eleverne skal forklare hvor det vil være bedst at lande for dem,
ud fra det de gerne vil undersøge.
Design din raket, som skal bringe dit udstyr til Mars
Krav:
Raketten skal se realistisk ud
Målestoksforhold: 1:200.

Materialer
- Computer
- JPLs videoer
"Mars in a Minute".
Bemærk: Videoerne er på
engelsk
Billeder af raketter og tidsplaner som mine elever har designet
4.-6. klassetrin
Vi flyver ud i rummet...
Kort om aktiviteten:
Når har om Mars og rummet, så er sodavandsraketter en god måde at starte emnet på.
For det første kan det hjælpe med at forstå opdriften på en raket. For det andet er eleverne altid vilde med det. For hvem kan få rumraketten til at flyve højest?
Sådan gør du
1. Fyld ca. ⅓ af flasken med vand.
2. Tag sikkerhedsbriller på
3. Sæt den fast på affyringsrampen.
4. Pump luft i flasken, og den sendes op i “rummet”.
Men hvorfor kan raketten “flyve”?
Der bliver skabt et overtryk, når man pumper luft ind i flasken. Overtrykker presser proppen og vandet ud af flasken. Vandet sprøjtes ned, og løfter derfor flasken opad.
Det er samme princip, som er i spil, når en rumraket sendes ud i rummet. Men her er det forbrændingen i raketten som sørger for, at der strømmer varm gas ud fra rakettens underside. Det er den varme gas, som driver raketten opad.
4.-6. klassetrin
Så flyver vi til Mars
Kort om aktiviteten:
Eleverne stifter bekendtskab med opdrift på raketter samt affyrings perioder og affyrings vindue.
Inder eleverne designer deres egne raketter, så kan du affyrer en sodavandsraket. Det giver en god snak om opdriften på en raket
Sådan gør du
1. Snak om rakettens opdrift og hvad der får den til at flyve opad
samt sammenhængen, når man sender en virkelig raket afsted.
2. Se JPLs videoer "Mars in a Minute" om affyrings perioder og
affyrings vindue.
Du kan gøre det på følgende måde:
A. Se dem fælles om klasse. Stop videoerne undervej, og
oversæt hvad der bliver fortalt.
B. Led eleverne se dem selv. Det kræver, at de kan forstå
engelsk.
3. Eleverne får nye opgaver fra ESA:
Design din egen raket:
Krav:
Raketten skal affyres ved hjælp at et sugerør og luft fra
lungerne.
Raketten skal minde om den som de designede i del 2.
Eleverne må selv bestemme, hvordan de vil bygge den ud fra
materialer, men man kan evt. lade sig inspirere af vejledningen
herunder

Materialer
- Computer
- JPLs videoer
"Mars in a Minute".
Bemærk: Videoerne er på
engelsk
- En blyant
- Et sugerør
- Et stykke papir
- En saks
- En lineal
• Tape
- Evt. farveblyanter
Billeder af raketter som mine elever har bygget
4.-6. klassetrin
Det er ikke helt nemt at lande på...
Kort om aktiviteten:
Eleverne bliver - som ingeniører, sat ind i de udfordringerne der er ved at lande på Mars og køre rundt på Mars.
De får også fortalt, at de skal konstruerer deres egen faldskærm og rover.
Sådan gør du
1. Se JPLs videoer "Mars in a Minute" om hvordan man lander på
Mars samt hvordan man styrer en rover.
Du kan gøre det på følgende måde:
A. Se dem fælles om klasse. Stop videoerne undervej, og
oversæt hvad der bliver fortalt.
B. Led eleverne se dem selv. Det kræver, at de kan forstå
engelsk.
3. Eleverne får nye opgaver fra ESA:
Byg en faldskærm
Krav:
Slip den fra maks. 3 meters højde.
Elever til og med 10 år:
Den skal svæve i mere end 2 sekunder.
Elever fra 10 år:
Den skal svæve i mere end 4 sekunder.
Faldskærmen skal være bygget fra bunden.
Eleverne må selv bestemme, hvordan de vil bygge den
Byg en mini-rover i pap
Eleverne kan bruge byggevejledning herunder, hvis de vil.
Elever må gerne videreudvikle den, så den kører bedre.
4. Afslut med en ingeniør test: Hvilken faldskærm og rover er
bedst i testen?
5. Efter testen må man lave om på modellerne, så de kan blive
endnu bedre.
6. Snak efter testen: Hvilke ændringer fik dem til at være bedre i testen?

Materialer
- Computer
- JPLs videoer
"Mars in a Minute".
Bemærk: Videoerne er på
engelsk
Forslag til faldskærm:
- En skraldepose
- Bomuldssnor
- En plastikkop
- Papir
Forslag til faldskærm:
- Pap: 1 stk. 15 x 15 cm
- Pap: 2 stk. 6 cm i radius
- Tape
- 2 x elastik
- En skrue på minimum 7 cm
- Lineal
- En saks
1. Materialer
- Saks
- Lineal
- Tape
- Blyant
- 1 skue
- 1 skue
- 1 kvadrat i pap på 15 x 15 cm
- 2 cirkler med en radius på 6 cm
- 2 elastikker
2. Rover body
Fold kvadratet på 15x15 cm i tre dele, og skub siderne af roverlegemet op for at danne en skyttegrav.
Hver sektion er ca. 5 cm bred.
3. Forhjulene
På de to cirkler markere du midtpunktet.
Stik et lille hul i midtpunktet med en blyant.
4. Fastgør bagakslen og hjulene
Stik forsigtigt et hul nær toppen af hver af de to yderste sektioner på rover bodyen. Hullerne skal være lige overfor hinanden og store nok til, at blyanten kan dreje frit. Det er her din aksel vil gå.
Skub blyanten gennem akselhullerne. Skub forsigtigt paphjulene på hver ende af blyanten, og fastgør dem med tape.
5. Lav forakslen og hjulene
Stik/skru en skru hen over bunden af Rovers body. Så den går på tværs
- se billede.
6. Lav en gummibåndskæde
Lav en kæde med de to elastikker som vist på billedet.
7. Fastgør elastikken
Sæt den ene ende af gummibåndskæden omkring blyanten som vist på billedet. Skær små slidser i den forreste ende af roverhuset. Skub den frie ende af gummibåndskæden ind i spalterne.
Billeder af rovers som mine elever har bygget
4.-6. klassetrin
Det er ikke helt nemt at lande på...
Kort om aktiviteten:
Eleverne får fortalt, at ESA har kigget på deres besvarelser og modelle. ESA vil have en afsluttende rapport til om forløbet. Derfor skal eleverne besvarer en række spørgsmål.
Sådan gør du
1. Eleverne får spørgsmålene fra ESA - gennemgå dem evt.
sammen
2. Eleverne besvarer spørgsmålene ud for dem for, som du
fortrækker, men her er nogle forslag:
- Foldebog
- Plakat
- Fiktivt Tv-interview.
- Besvar spørgsmålene på arket
Download spørgsmålene til rapporten.
Materialer
- Computer
- Evt. mobiltelefon
- Materialer til den
rapportform, som du vælger.
"Kopiering fra denne hjemmeside må kun finde sted på institutioner eller virksomheder, der har indgået aftale med Copydan Tekst & Node, og kun inden for de rammer, der er nævnt i aftalen."
Copyright © Charlotte Damgaard Hansen