0.- 3. klassetrin < > 4. - 6. klassetrin
Uhyggen spreder - for om lidt er Halloween. Hekse, moster og spøgelser bevæger sig i nattemørket.
Nogle af de små uhyggelige skabninger er måske på vej til halloweenfest - hvilket giver mulighed for “skræmmende” forsøg, som kan sprede uhygge over festen.
0.- 3. klassetrin < > 4. - 6. klassetrin
Bagepulver og eddike - skæmmende sygt
Kort om aktiviteten:
Eleverne undersøger hvad der sker når man blander bagepulver og eddike.
Sådan gør du
1. Tegn et motiv på græskaret.
2. Skær toppen af græskaret - sørg for at lave i takker, så der
bliver et låg.
3. Grav kernerne og kød ud med en ske.
4. Skær motivet ud med en kniv.
5. Kom bagepulver eller natron ned i græskarret.
6. Hæld eddike ned i et målebæger, og kom frugtfarve ned i
eddiken.
7. Hæld eddiken ned i græskaret. Nu vil du opleve, at græskaret
bliver dårligt.
Faglig forklaring:
Bagepulveret er en base, og eddike er en syre. Når bagepulver og eddike blandes reagerer de kemisk, og danner drivhusgassen CO2 - også kaldet kuldioxid.
0.- 3. klassetrin < > 4. - 6. klassetrin
Svævende spøgelse - så du lige det
Kort om aktiviteten:
Eleverne undersøger statisk elektricitet
Sådan gør du
1. Klip et spøgelse ud af køkkenrullen/toiletpapiret.
2. Gnid ballonen mod uld eller håret.
3. Kom ballonen tæt på spøgelset. Nu vil du opleve, at spøgelset
"flyver".
Faglig forklaring:
Atomets kerne består af protoner, som er positivt ladede partikler, og neutroner, som er neutrale partikler. Udenom kernen bevæger elektronerne sig rundt, som er negativt ladede partikler.
Når man gnider en ballon mod f.eks. hår eller uld, så opstår der statisk elektricitet. Det gør der, fordi man gnider negative ladninger fra håret til ballonen. Når der er et overskud af elektroner på overfladen af ballonen, så bliver den elektrisk ladet.
Når ballonen nærmer sig papiret, vil den tiltrække det, så spøgelset begynder at flyve.
Statiske ladninger kan være positive eller negative. En positivt ladet ting vil tiltrække en negativt ladet ting og omvendt. I forsøget har ballonen en negativ ladning, og den tiltrækker det positivt ladede papir.
Materialer
- Køkkenrulle eller toiletpapir
- Ballon
- Tusch
- Saks
- Hår eller uld
0.- 3. klassetrin < > 4. - 6. klassetrin
Tryg på flaske - et tungt spøgeri
Kort om aktiviteten:
Eleverne undersøger densitet/massefylde
Sådan gør du
1. Klip sugerøret til.
2. Sæt de 3 papirclips fast i sugerøret.
3. Klip ballonen til og sæt den rundt om sugerøret. Lav evt. 2 øjne
på den.
4. Sæt sugerøret ned i flasken.
5. Skru låget på og tryk på flasken. Nu “flyver” spøgelset.
Faglig forklaring:
I sugerøret er der en lille luftboble. Når man trykker på flasken, så stiger trykket inde i vandet. Trykstigningen får luftboblen til at trække sig sammen. Derfor stiger luftboblens densitet (massefylden), og den bliver tungere end vandet, og derfor synker spøgelset.
Materialer
- Et sugerør eller toppen af en
pipette
- En flaske med vand
- En hvid ballon
- 3 papirclips
0.- 3. klassetrin < > 4. - 6. klassetrin
Øjne i springlag - lidt uhyggeligt
Kort om aktiviteten:
Eleverne opleverdensitet/massefylde
Sådan gør du
1. Mal et øje på ægget.
2. Læg det rå æg ned i saltvandsblandingen.
3. Kom forsigtigt vand uden salt ned i glasset. Du vil nu have et
øje i glas - perfekt til halloween pynt.
Faglig forklaring:
Når man kommer et rå æg I saltvand, så flyder det ovenpå. Æggets densitet er nemlig mindre en saltvandets densitet.
Vand uden salt lægger sig ovenpå saltvandet, fordi vandets densitet er lavere end saltvandets.
Ægget ligger i springlaget (overgangen mellem saltvand og ferskvand), da æggets densitet er større end vandet uden salt, men det er mindre end saltvandets.
Hvad er det nu densitet er?
Densitet er forholdet mellem et stofs rumfang og dets masse. Altså hvor meget noget vejer, når det har en bestemt størrelse.
Materialer
- Et råt æg
- Vandfaste tuscher
- Et højt glas
- Saltvandsblanding - 150 ml
vand med 6 spsk. salt
- Vand uden salt
"Kopiering fra denne hjemmeside må kun finde sted på institutioner eller virksomheder, der har indgået aftale med Copydan Tekst & Node, og kun inden for de rammer, der er nævnt i aftalen."
Copyright © Charlotte Damgaard Hansen