...med barberskum og frugtfarve
Fag: Natur/Teknologi
Emne: Vand, regnvejr
Færdigheds- og vidensområdet: Vand, luft og vejr
Klassetrin: 0.-3. klassetrin
Vejledende tidsforbrug: 1 lektion
Modellen:
I indskolen kan være svært at forstå, hvorfor det regner. Derfor bruger jeg denne model hjælpe eleverne, så det bliver mere konkret for dem og derved bliver det også letter at forstå.
Regnvejr faglig forklaring:
Fordampning
Den største fordampning på Jorden sker på havene. Vandet bliver optaget i luften og stiger op i atmosfæren, når solen skinner på havet. Salt er for tungt til at lette, derfor er der kun ferskvand i atmosfæren.
Fortætning
Luften bliver koldere, når den stiger op i atmosfæren, fordi den kommer væk fra den varme jordoverflade. Luftens indhold af vand stiger, da luften trækker sig sammen. På den måde dannes der skyer, og det kalder man for fortætning.
Du skal bruge:
▪︎ Et bæger med vand
▪︎ Et bæger med olie
▪︎ Barberskum
▪︎ Frugtfarve - gerne blå
Det skal du gøre:
Kom barberskum ned i bægret med vand.
Snak om begrebet fortætning, og forklar eleverne, at barberskummen er en sky, og vandet er luften mellem jorden og skyen.
Kom frugtfarven ned i bægret med olie.
Hæld olien og frugtfarven ned over barberskummen.
Forklar eleverne, at skyen bliver fyldt med vand, og snak med dem om, hvad de kan se der sker, når der kommer meget vand i skyen.
Lidt efter begynder det “at regne”. Snak med eleverne om begrebet nedbør, og hvordan modellen viser det.
Man behøver ikke bruge olie. Jeg gør det, så det ikke “regner” med det samme.
"Kopiering fra denne hjemmeside må kun finde sted på institutioner eller virksomheder, der har indgået aftale med Copydan Tekst & Node, og kun inden for de rammer, der er nævnt i aftalen."
Copyright © Charlotte Damgaard Hansen